Attraktiva
Vad är det som gör att en arbetsgivare upplevs positivt av en potentiell eller befintlig medarbetare? Några av de faktorer som lyfts fram i olika undersökningar är bland annat att det känns viktigt att ha en bra chef/ledare, trevlig arbetsplatskultur och bra stämning. Flexibla arbetstider och möjligheten att själv påverka var du jobbar samt goda möjligheter till kompetensutveckling är andra faktorer som väger allt tyngre.
Oavsett storlek på en organisation finns det flera områden som kan behöva utvecklas för att uppfattas som attraktiv. Det kan till exempel vara att kunna visa att ni som organisation arbetar professionellt och kvalitativt med HRM-frågor (Human Resources Management) som del av organisationens verksamhetsplan.
Professionella
Ett välfungerande arbete kopplat till HR innebär att utveckla en förmåga att proaktivt arbeta med situationer och frågor som kan uppstå och hantera dem på ett professionellt och arbetsrättsligt korrekt sätt.
I den här delen av Arbetsgivarguiden har vi samlat information och tips kring olika HR-områden som kan bidra till att behålla och utveckla medarbetare i din organisation. Du hittar också information om vilka lagar, avtal och policies du som arbetsgivare faktiskt måste ha på plats och vilka som rekommenderas.
Du som är medlem – ta gärna kontakt med din branschrådgivare om du vill ha ännu mer råd och stöd!