Du som administratör kommer få en begäran om kontaktuppdatering om vem hos er som ska lämna uppgifter till årets lönestatistikinsamling.
Den angivna uppgiftslämnaren kommer få instruktioner hur ni ska gå till väga. Insamling och bearbetning av statistiken görs av Statisticon AB på uppdrag av Arbetsgivaralliansen.
Observera att det inte är samma uppgifter som lämnas i årsuppgiftsinsamlingen.
Insamlingen gäller medlemmar med avtal:
2800, 2801 Ideella och Idéburna Organisationer
3103 Skola/Utbildning
3116 Folkhögskola
3121 Högskola
3501 Vård och Omsorg
Inrapporteringen ligger till grund för Arbetsgivaralliansens lönestatistik och utgör ett viktigt underlag för de centrala löneförhandlingarna. Även ni medlemmar kan använda lönestatistiken som ett hjälpmedel vid kommande lönerevision och vid lönesättningen i övrigt.
En sammanställning av lönestatistiken är planerad att publiceras i Arbetsgivarguiden/Lönetatistik i början av 2025.
Var hittar jag inrapporteringen av lönestatistik?
När insamlingen öppnar kommer angiven uppgiftslämnare ha fått en länk med vidare instruktion hur insamlingen går till.
Vem kan lämna lönestatistik?
Den som du angivit som uppgiftslämnare kan komma åt inrapporteringen av lönestatistik. Notera att det bara är bara en person per verksamhet som kan lämna in uppgifter.
När kan jag senast rapportera in lönerna?
Den 10 november är sista svarsdag, innan dess ska lönerna vara inrapporterade.
Var finns hjälp för hur man gör?
Ytterligare stöd och information finns i portalen Lönesök, under fliken ”Hjälp”.
Vilka befattningskoder ska jag använda?
Du använder de befattningskoder som är framtagna och partsöverenskomna till Arbetsgivaralliansens bransch- och löneavtal.
Support
Alla frågor som rör inrapporteringen av lönestatistik besvaras av Lönestatistiksupporten via i första hand chatt eller kontaktformulär på webbplatsen för inrapportering av lönestatistik. Det går även att nå den via:
Telefon: 010-130 80 77